למידע נוסף וקביעת תורים 09-790-9000

כאב בגיל זקנה

זקנה מוגדרת כטווח הגילאים התוחם את השלב האחרון במחזור החיים של האדם הממוצע. בכל חברה הגדרת הזקנה תלויה בתוחלת החיים, אך על פי רוב, אדם ייחשב לזקן, רק אם מקובל בחברה כי לאנשים בגילו יהיו כבר נכדים או נינים.

דגשים לתשאול בביקור במרפאת כאב :

• תחלואה נוספת וטיפולים תרופתיים וחשש מאינטגרציה בין תרופתית
  • מצב רוח
  • מיעוט פעילות גופנית
  • חשש מיציאה מאיזון של מחלות נוספות
  • שבריריות
  • הכאב קשור לירידה ביכולות התפקודיות ומצד שני, זקנים רבים מתפקדים היטב למרות כאב כרוני, המידה שבה הכאב מפריע לתפקוד קשורה במידה רבה למטען הפסיכו – סוציאלי של אותו אדם.

עם מה מתמודד רופא הכאב במפגש עם מטופל בגיל הזקנה?

• 75% מבני 65 ומעלה סובלים משתיים או יותר מחלות כרוניות.
  • בקרב אלו הסובלים מדמנציה חמורה (Alzheimer’s disease), לעתים קרובות יש קושי בתקשורת בתיאור חווית הכאב בשל ליקויים קוגניטיביים ולשוניים.
  • אדם מבוגר לוקח בממוצע כ- 9 תרופות או יותר ליום, מה שמגדיל את הסיכון שלו לתגובות שליליות עקב אינטראקציות בין תרופתיות.
  • זקנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לתופעות לוואי מתרופות עקב שינויים פיזיולוגיים טבעיים בגוף שמגיעים עם הגיל, כמו יכולת התחדשות ביולוגית מוגבלת.
  • בגיל זקנה קיימת  "תסמונת השבריריות" המאפיינת אנשים מבוגרים ומתבטאת  בירידה במספר מדדים פיזיולוגים וצמצום העתודות (רזרבות) במערכות הגוף השונות. אבחנה זו נעשית ע"י רופא המתמחה בגריאטריה.
  • הקשיש הופך פגיע יותר ובעל אמצעים מוגבלים להתמודד עם קשיים שמעבר לשגרת היום-יום הפשוטה. מרכיב מרכזי של השבריריות הינו דלדול מסת השריר – סרקופניה. מסת השריר תלויה ברמת הפעילות הגופנית הצריכה התזונתית והגיל. חוסר תנועתיות מגבירה את הסרקופניה ומובילה לעלייה בסיכון לתשישות ולדלדול העצם, תלונות על חולשה ועייפות, קושי בביצוע מאמצים וחוסר יכולת להתמודד עם שינויי טמפרטורה.
  • למעשה אין הבדל בהמלצות התרופתיות או הפולשניות עבור מטופלים בגילאים שונים, אך חשוב להתייחס לטיפולים קודמים, לשינויים הפיזיולוגיים שקורים בגיל המבוגר. המוטו הוא "משנה זהירות" : להתחיל במינונים נמוכים, לעלות במינונים בהדרגה אך עם זאת לתת טיפול יעיל.
  • כל טיפול וכל מטופל עומד בפני עצמו. כלומר, לא ניתן לחזות את משך השפעת הטיפול והוא משתנה ממטופל למטופל. לעיתים, ההשפעה של הסטרואידים על הכאבים אורכת מספר ימים. ישנם מטופלים המתארים כי בימים הראשונים הכאבים ממשיכים וישנם כאלו שחשים הקלה מיידית לאורך זמן. כאן צריך להדגיש שחשוב מאוד לנצל את ההקלה בכאבים לטיפולי פיזיותרפיה או הידרותרפיה.